keskiviikkona, huhtikuuta 12, 2006
Virtuaalimatka
Mitä taiteeseen ja muotoiluun tulee, on Lontoo varmasti maailman kärkipään kaupunkeja. Ja ykköskohde museoista on Victoria & Albert -museum, joka on oma myös suosikkini. Vaikka en ole koskaan siellä käynytkään. Olen koukussa museon nettisivuihin.
Victoria & Albert -museum, V&A, tarjoaa hengästyttävän paketin aivan jokaiselle muotoilusta kiinnostuneelle. Arkkitehtuuria? Varmasti. Arkkitehtuurigalleriasta löytyy tietoa niin struktuureista kuin tyyleistäkin. Muotia ja jalokiviä? Say no more. Sivuilla on kaikki mahdollinen vaikkapa taskuista ja niiden sisällöstä. Valokuvausta? Museo on kerännyt valokuvakokoelmiaan vuodesta 1852, tällä hetkellä se käsittää yli puoli miljoonaa kuvaa. Tutkijalle sivuilla on tietynlaista lisäarvoa. Victoria and Albert Museum Archives on vain klikkauksen päässä. Podcasteissa keskustellaan keramiikasta. Tutkimus & konservointi -osiossa voi katsoa videoita siitä, mitä museossa tapahtuu kulissien takana.
Onko tästä kaikesta sitten hyötyä vain paatuneimmalle museoaddiktille?
Museon nettisivuilta etsitään ennen kaikkea tietoja aukioloajoista; niiden tulee löytyä suhteellisen vaivattomasti. Kaikki muu tulee sen jälkeen, mutta jos haluaa varmistaa asiakkaan saapumisen itse näyttelyyn, on nettisivujen oltava täky. V&A:n perussivujen lisäksi tarjolla ovat hengästyttävät sivut kesän suurnäyttelystä Modernism. Designing New World 1914-1939. Itse näyttely herättänee runsaasti keskustelua modernismin kiivaimpien puolustajien ja verisimpien vastustajien merkkaillessa reviirejään, mutta sillä aikaa tavis-museoasiakas voi täydentää museokokemustaan näyttelyn sivuilla. Sivujen retrohenkisyys kannustaa tarttumaan mahdollisuuteen suunnitella ikioma modernistinen juliste. Ja se on uusimpien museotrendien mukaista learning by doing -toimintaa jos mikä.
Kaiken kaikkiaan V&A:n sivut huutavat ostamaan lentolipun Lontooseen. Mikäli rahat eivät kuitenkaan aivan siihen riitä, voi aina klikkailla online-museokauppaan, joka löytyy sivuilta tässä tapauksessa yhtä vaivattomasti kuin kiinankielinen versio. Markkinoinnista ja oheistoiminnasta on tullut yhä olennaisempi osa museokenttää ja sen V&A -museums on sisäistänyt mallikkaasti, ainakin virtuaaliasiakkaan iloksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti